سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























اندیشه

منشإ پیدایش بابیت و بهاییت

 

با سلام به همه دوستان عزیزم، راستشو بخواید داشتم فکر می کردم که چه مطلبی رو توی وبلاگم بزارم که به درد بخور باشه و آخر سر از گذاشتن اونا یه فایده ای ببریم. به این نتیجه رسیدم که یه خلاصه کامل از اینکه اصلا چی شد که بابیت و بهاییت بوجود اومدن و کجا ریشه دارن.
برای مقدمه باید بگم که این دو فرقه، از مسلک شیخیه منشعب شدن. شاید بگید که اینا چه ارتباطی با هم دارن. خوب برای روشن شدن همه چیز باید بگم، همونطور که می دونید مذهب شیخیه از جهت اعتقادی هیچ ربطی با بابیت و بهاییت نداره، ولی از اونجاییکه شیخیه یه سری عقاید و آموزه هایی متفاوت از عقاید مورد قبول شیعه داشت، خواسته یا ناخواسته بستر لازم فکری و فرهنگی رو برای ادعای دروغ سید علی محمد شیرازی (باب) فراهم کرد.
چرا میگم سید علی محمد شیرازی؟ چون خود آقای باب اولش جزو طرفداران مسلک شیخ احمد احسایی (رییس مذهب شیخیه)  و از شاگردای سید کاظم رشتی بود. سید علی محمد خیلی از ادعاهای اولیه خودشو مبتنی به همین آموزه های شیخیه کرده بود.
بعد از اون، میرزا حسینعلی نوری یعنی همون حضرت بهاءالله !! با استناد به همین ادعاهای عجیب و قریب، شیخ احمد احسایی (رییس مذهب شیخیه) و سید کاظم رشتی را «نورین نیرین» لقب داد و این دو نفرو مبشران ظهور خودش و باب معرفی می کنه. (1)
از پست بعدی در مورد شیخیه می نویسم. راستی لطفا نظر یادتون نره

__________________________________________________________________________________________________________
پی نوشت
1- حسینعلی نوری- ایقان- نسخه الکترونیک ص 43


نوشته شده در یکشنبه 89/5/3ساعت 7:44 عصر توسط نرگس محمدی| نظرات ( ) |